Sunday 12 August 2007

finale

Hallo iedereen!

Ik ben weer thuis in Nederland. Even een korte samenvatting van het einde van de reis:

We zijn heel wat meer dagjes in Quetzaltenango gebleven dan we vantevoren gedacht hadden, omdat het dus toch wel een erg leuk stadje was met een prettig koel klimaat. We hebben vanafdaar een tochtje gemaakt naar de 'beroemde' warmwaterbronnen in de berger, maar de reis erheen was indrukwekkender dan de bronnen zelf. Eerst in de stadsbus, die halverwege in een dorpje stoptee, omdat er een politieke demonstratie aan de gang was en het hel dorpje vol stond met toeterende autos en met vlaggetjes zwaaiende mensen. De presidentsverkiezingen staan voor de deur in Guatemala, en op elke boom en leeeg stukje muur heeeft iemand een poster geplakt met leuzen voor politieke partijen zoals 'GANA (winnen)','CASA (huis)' en 'UNE (Verenigd)'. Nauje, i.i.g. moetsen we zelf naar de andere kant van het dorpje lopen om vanafdaar de volgende bus te nemen. Na nog wat dronken ddorpsbewoners af te hebben gewimpeld, vonden we dan uiteindelijk weer een bus, die ons meenam naar eeen plaatsje genaamd Zunil (een erg niet spaansklinkende naam, we waren grapjes aan het maken dat het klonk alsof het in zeeland lag). Daar zou de bus ons volgens de reisgids afzetten bij de pickups die je vervolgens de berg op zouden reiden naar de bronnen. Dat was natuurlijk niet zo, maar de eerste persoon die we vroegen waar diee pickups waren, die zei'spring maar in mn auto, ik breng jullie wel even naar de pickupplek toe'. dat was weer een knap staaltje guatemalteekse vriendelijkheid, dat kunnen ze we wel. Goed, uitendelijk nog even onderhandeld met iemand met een taxi-pickup, die ons vervolgens naar de bronnen toereed.
Toen we ze zagen, hadden we zoiets van, zijn we daarvboer helemaal hierheen gekomen, maar toen we er eenmaal inzaten was het wel okay, warm, naar rotte eieren stinkend water, schijnt gezond te zijn.

Verder hebben we in Quetzaltenango vooral veel rondgelopen, lekker gegeten (ze hadden een goed arabisch restaurant daar, en een leuk dakteras voor ontbijt).
Na hier vier dagen te zijn geweest zijn we richting een groot meer in het centrum van de hooglanden vertokken. We wouden eigenlijk naar Panajachel, een stadje direct aan het meer wat volgens het boekje erg mooi moest zijn. We zijn echter 10 kilometer te vroeg uit de bus gestapt, in Solola, en na een korte verkenning besloten we daar te blijven, in het eenige hotelletje van het stadje. Die middag zijn we nog even met de bus op en neer geweest naar Panajachel, en ontdekten we dat we blij mochten zijn eerder uit de bus gestapt te zijn, want Panajachel was een groote toeristenzooi, met aleen maar toeristen en souvenirsverkopers. Solola daarentegen is een mooi russtig stadje meet een hele grote indianenbevolking en heel weinig toeristen (de rest is slim genoegg om te snappen dat je nog niet bij het meer in Panajachel bent als je kunt zien dat je er nog zo'n 500 meter boven zit...). Savonds hebben we een beetje rondgelopen in het centrum, en we kwamen zowaar een aantal kraampjes tegen waar j van die ontzettend ouderwetse arcade-games kon doen. Dat was echt cool om te zien, allemaal van die jongetjes die dan geld hebben gekregen van hun ouders om daar op van die grote schermen spelletjes tegen elkaar te spelen. Peter en ik konden ons natuurlijk niet inhouden, dus we hebben zelf ook meegespeeld, tot groot vermaak van de aanweziige jongetjes.
De volgende morgen ben ik iets eerder opgestaan, want ik wou de markt zien die volgens de gids elke vrijdag plaatsvind in Solola (zo'n beetje het enige wat over het stadje vermeld werd, deze keer was het wel correct). Erg cool om te zien, de hele stad stond vol met kraampjes, maar nu eens niet voor de toeristen maar gewoon voor de plaatselijke bevolking.

Vanaf Solola zijn we met drie bussen naar Antigue gereden, de stad waar Peter 6 weken gaat blijven voor z'n taalschool en vrijwilligerswerk (Zijn blog gaat verder vanaf hier op http://peterstr.waarbenjij.nu/). Antigua was mooi om te zien, en we kwamen Jordi en Ilse (waar ik mee heb gewerkt) nog tegen daar, die hadden ook vakantie.

Vanaf Antigua ben ik met een busje naar het vliegveld gegaaan, en vanafdaar met een vliegtuig(goh, echt?) naar Mexico city. Daar ben ik nog een paar dagen geweest, om afscheid te nemen van mn vrienden daar, en om nog een laatste keer bij het bedrijf langs te gaan. Op zich was het super om iedereen weer te zien, maar overdag moest iedereen naatuurlijk gewoon werken, dus ik heb een beetje alenig door de stad gewandeld. Na afscheid te hebbeen genomen, heb ik op donderdagmiddag de taxi gepaakt naar het vliegveld, en heb ik een zeeer soepele reis naar Schiphol en Borne gemaakt. De reis duurde dit keer ongeveer 11 uur, maar het was zo voorbij, ik heb de hele reis met mijn buurman(een Zwitsers/Mexicaanse filmspeciaalist van achter in de 60 die lesgeeft aan een zeer prestigiuese filmschool in Mexico) en achterbuurvrouw(een erg aardige Mexicaanse PhD studente in de Sociologie die in Sevilla, spanje woont en na de vlucht naar amsterdam nog een aansluiting moets nemen naar Madrid, en vanafdaar nog 2 uur in de trein en een uur in de metro.) gepraat, beide zeer interessant mensen.

Nu is deze reis weer voorbij, en zit ik weer in Borne voor de komende tijd. Ik ga de eerstvolgende tijd aan mijn scriptie werken, ik hoop deze de komende 2 maanden af te kunnen maken. Wat ik daarna ga doen is nog een verassing, ook voor mezelf :-)

1 comment:

Mina said...

My dearest!

We really are going to miss you; actually we miss you already :( But I am so happy for the chance of meeting you! Let´s take this friendship forwarfd! I promisse that I will be in Netherlands visiting you!

Quite a experiencie hanging out with you Tim!

Gummy spicy worms,

Expecto Patronum!

Cynthia ;)