Friday 13 April 2007

Aardbeving

Vanacht, van donderdag op vrijdag, lag ik lekker te slapen. Opeens ging het licht aan, en ik dacht, rot op, laat me slapen. Na enige verwarrende momenten vertelden Guido en Patrick me dat er een aardbeving was geweest, en dat we naar buiten moesten. Dus ik snel achter ze aan gerend. En toen stonden we dus buiten op straat, samen met de andere bewoners van ons appartement.

Er is verder niets gebeurd, en ik heb het zelf niet echt gevoeld, omdat ik dus lag te slapen (het was 1 uur s’nachts), maar het is dus toch een raar idee.

Aardbevingen komen hier wel vaker voor, want Mexico ligt op een breuklijn van twee aardplaten die langs elkaar schuiven. Elk jaar zijn er hier meerdere aardbevingen, meestal kleintjes, en heel soms een hele grote. In 1985 was de laatste grote aardbeving, toen zijn er in Mexico City 9.000 mensen omgekomen. Goed, de kans dat dat gebeurt is niet zo heel groot, maar wel een stuk groter dan in, bijvoorbeeld, Nederland.

De aardbeving gisteren had trouwens zijn epicentrum in de buurt van Acapulco, een aardig stuk van Mexico city. Hij had een kracht van 6 op de schaal van Richter, en door de aardbeving is de stroom in delen van Mexico City uitgevallen (niet bij ons).

Nouja, ik we hebben even buiten gestaan, maar toen er verder niets meer gebeurde, zijn we maar weer naar binnen gegaan. Wel bijzonder om een keer mee te maken.

Verder hier weinig bijzonders, ik heb de hele week gewerkt, verder weinig gedaan. Dit weekend ben ik wel helemaal vol gepland. Als het allemaal doorgaat ga ik vanavond met de mensen van de afdeling waar ik werk naar de Luch Libre, morgen met vrienden naar Cuernavaca, zaterdagavond naar de Tango, en zondag naar Teotihuacan. Maar daarover later meer

No comments: