Monday 16 April 2007

Lucha, Cuernavaca en piramides

Zo, dat zijn de betere weekenden!

Vrijdagavond ben ik direct vanuit het werk met een paar mensen van de distributeursafdeling meegegaan naar de LuchLibre. Dat is een soort show-worstelen, het lijkt wel op de het Amerikaanse free-wrestling maar bij Lucha Libre dragen de meeste Luchadores een masker. Het is wel cool om te zien, ze gooien met elkaar en het is lekker chaotisch, met verschillende vechters die omstebeurt of tegelijk met elkaar vechten. Het eerste gevecht is met liliputters, dan een gevecht met vrouwen, en dan een aantal gevechten met de ‘normale’ vechters. Het bouwt op naar het eindgevecht, met de beroemdste vechters. Dat zijn echte celebreties, met fanclubs etc (na de tijd stond er ook een lange rij met mensen die met zo’n vechter op de foto wouden). Het is allemaal zo nep als wat natuurlijk. Het is allemaal show, niemand raakt gewond, en het zijn allemaal vooraf geoefende moves. Alleen voor de kinderen en domme mensen is het echt. Maar toch is het wel indrukwekkend, een groot stadion (Arena Mexico), vol met super enthousiaste volwassenen en kinderen, met vlaggetjes, toeters, en natuurlijk van die maskers.

Nouja, ik zou er niet elke week heen gaan, maar het is wel een van die dingen die ik mijn denkbeeldige lijstje heb staan van dingen die ik wil zien in Mexico. En het was erg goed om buiten het werk om iets te gaan doen met de mensen waarmee ik werk.

Nadetijd hebben we nog ergens in de stad taco’s gegeten, en daarna ben ik nog met de chef van de distributeursafdeling (Fernando), zijn vrouw en zijn nichtje naar een feest bij Miguel (het hoofd van de directe verkoopafdeling van het bedrijf) geweest. Daar waren ook nog wat mensen die mee waren geweest naar Acapulco, dus het was een goede avond. Ik wou eigenlijk een beetje op tijd naar huis gaan, maar ik stond met het nichtje van Fernando en een producer van TV Azteca te praten, dus uiteindelijk was het toch wel weer laat.

En de volgende dag moest ik redelijk op tijd wakker worden, want ik ging met Edgar en twee vrienden (Cynthia en Adriana) naar Cuernavaca. Het neefje van Adriana werd gedoopt, en dat is in het (Katholieke) Mexico een belangrijke gebeurtenis. Nou is het bijwonen van een doopdienst niet direct iets waar ik perse 1,5 uur voor in de auto wil zitten, maar blijkbaar is het hier, als je geld hebt, ook normaal om een groot feest te geven bij dit soort gebeurtenissen. Dus na de doopdienst gingen we naar een mega grote tuin, met een zwembad, een groot grasveld en palmbomen etc, echt super mooi. De had de familie gehuurd om het feest in te geven. Daar kregen we eerst te eten, heel lekker, en heel mooi in aan tafeltjes onder een grote tent in de schaduw. Daarna was er een band die Latijns-Amerikaanse dansmuziek speelde (Salsa, merengue, rumba, etc). Ik heb me zelfs nog bijna laten overhalen om mee te dansen (!).

Die avond zijn we, nadat we terug waren gereden naar Mexico City, nog naar de Tango les geweest. Ik heb niet meegedanst, want ik heb besloten dat ik liever een wat dwingendere dans wil leren, zoals de salsa. Maar er zijn daar ook altijd veel mensen die niet dansen, dus het was weer gezellig.

En om het weekend compleet te maken, zijn we vandaag (zondag) naar Teotihuacan geweest. Edgar ging helaas niet mee, omdat hij zijn auto moest laten repareren. Toen we zaterdag terug reden vanuit Cuernavaca, raakte zijn auto telkens oververhit. We hebben het bij een tankstation laten controleren, maar het lag niet aan de koelvloeistof of aan de olie... En hij heeft zijn auto doordeweeks nodig, dus die moest hij vandaag fixen...

Gelukkig ging Joan ook mee, en hij heeft ook een auto, dus we zijn met die van hem geweest. Adriana en Cynthia gingen ook mee. Wel grappig, want ik ken al die mensen dus net een paar weken, en Joan kent die twee dames ook alleen heel vaag via Edgar.

Hoe dan ook, Teotihuacan is een reusachtige tempelstad in de buurt van Mexico City (drie kwartier met de auto) die rond het begin van de jaartelling gebouwd, en was toen de hoofdstad van het grootste en invloedrijkste rijk in Centraal Amerika. Er staan twee hele grote piramiden, en heel veel kleinere gebouwen en tempels. De grote laan die de belangrijkste gebouwen met elkaar verbind heet de ‘Laan der doden’, omdat de Azteken (die veel later leefden), dachten dat de tempels gigantische graven waren.

De piramide van de zon is de grootste piramide in Teotihuacan, en de derde grootste piramide ter wereld (!! Dat is dus inclusief de piramides in Egypte!! De grootste piramide ter wereld staat ook in Mexico, maar is bijna compleet bedekt met gras en planten, en er staat een kerk op de top. Is dus een stuk minder spectaculair dan die die vandaag heb gezien). Wat ik wel een interessant verhaal vind, is dat de tempels zoals ze er nu staan, bestaan uit een aantal tempels die over elkaar gebouwd zijn. Als de stad groeide, en de tempel moest groter worden, dan konden ze niet de oude tempel afbreken en een nieuwe bouwen, omdat de tempels van de goden waren. Dus bouwden ze een nieuwe laag over de oude tempel heen. Dat betekend ook dat de piramides niet hol zijn, er is verder geen binnenkant ofzo, alleen oude tempels.

Het hele complex is echt erg indrukwekkend om te zien en om in rond te lopen. Echt heel bijzonder, ook omdat ze verder niet echt veel weten over de mensen die er leefden. In de 6e of 7e eeuw is de stad plotseling verlaten, en sindsdien heeft het min of meer ‘leeggestaan’. De volken die daarna de dienst uit maakten in dit deel van Mexico wisten wel dat de stad er was, maar ze wisten niet precies wat het was. Wel kun je een aantal bouwstijlen en goden van de mensen uit Teotihuacan terugvinden in de culturen van latere volken.

Al met al was het een behoorlijk interessant weekend. Maar eens kijken of ik over een week weer zoveel te melden heb.

1 comment:

Unknown said...

Super gaaf Tim! Ziet er op de foto's al indrukwekkend uit!

Hier gebeurt niet veel bijzonders, gister wezen skien in Bottrop, en verder geen nieuws!

veel plezier! Bart