Friday 27 April 2007

Tourguide

Afgelopen dinsdag zijn mijn ouders aangekomen in Mexico. Ze zijn nu al weer de stad uit, aan het rondreizen met een huurauto, maar de eerste twee dagen heb ik ze de stad laten zien. Ik had vrijgenomen, zodat we samen dingen konden bekijken.
Ze zaten hier in een mooi hotel direct aan het centrale plein (Zocalo), dus mooi in de buurt van een aantal dingen zie ze zeker wouden zien. We hebben in die twee dagen een heleboel gelopen en een heleboel gezien, i.i.g. de dingen in deze stad die je zowiezo gezien moet hebben. Dus we waren in de Templo Major, in de Kathedraal, in het Nationaal Paleis (met hele mooie wandschilderingen van Diego Riviera), in het Antropologisch Museum en op de Torre Latinoamericano (lang het hoogste gebouw van Latijns Amerika, en nu een goed uitzichtpunt in de stad).
Verder hebben we nog gegeten met Edgar, Cynthia en Adriana, was ook erg gezellig, in een mooi klein restaurantje in het centrum.

Als je veel rondloopt in de zon, dan moet je natuurlijk ook veel drinken. Dus op een gegeven moment liepen we een klein winkeltje binnen om twee flessen water te halen. Die waren 9 pesos per stuk, dus 18 pesos. Mijn vader betaalde, en ik zag hem 1 muntstuk geven aan de jongen achter de kassa. Ik dacht, tsja, dat werk natuurlijk niet, want het grootste muntstuk is 10 pesos, voor 20 pesos heb je briefjes. De jongen achter de balie die keek ook een beetje verwart, maar gaf toen 2 pesos terug. Nou heb ik al vaak gemerkt dat veel mensen die zo’n klein winkeltje runnen niet al te best zijn in hoofdrekenen, maar dit leek me toch wel een beetje raar. Dus toen we verder liepen vroeg ik aan mijn vader waarmee hij betaald had, en hij zei, met een muntstuk van 20 pesos.... Ik hield eerst nog vol dat die niet bestonden, maar in de reisgids stond ook dat de munten tot 20 pesos gingen.... Goed, die heb ik dus nog nooit gezien. Mijn vader had het muntstuk die ochtend gekregen toen hij het ontbijt afrekende, en er verder niet bij stil gestaan. Later hoorde ik van Edgar dat er i.d.d. muntstukken van 20 pesos bestaan, maar dat ze erg zeldzaam zijn, en dat er echt zilver in zit, waardoor ze eigenlijk nooit in roulatie zijn...... Jammer dan.

Morgen (zaterdag) stap ik s’ochtends op de bus naar Guanajuato, een plaatsje in het noorden. Mijn ouders zijn nu in San Miguel (waar ik al een keer geweest ben), en die zie ik morgen in Guanajuato. Dan ga reis ik een paar dagen met hun mee, we weten nog niet precies waarheen, en dan ga ik op dinsdag weer terug met de bus. Zij reizen dan nog een paar dagen verder, en komen zaterdag weer naar Mexico city. Zondag vliegen ze dan weer terug, en dan hebben ze waarschijnlijk meer gezien van de rest van Mexico dan ik :-).

1 comment:

Mina said...

It was great meeting your parents, the dinner also fun. Hope you are having fun with them during this time together, Meanwhile we are missing you already in the city.

coco beans,